Geef kleuring aan zwart-wit denken


-

Markeren en Delen

Bart Scholten

De nationale intocht van Sinterklaas in de gemeente Zaanstad van 2018 was hopelijk een trendbreuk; voor het eerst in lange tijd heeft Nederland kunnen genieten van een prachtige landelijke intocht. Een vlekkeloos evenement en tv-uitzendingen met mooie Zaanstreek promotie. Maar het uiteindelijke doel was om een mooi en veilig kinderfeest te organiseren, waarbij er nadrukkelijk ook ruimte was voor demonstranten áán de route. Zij hebben hun stem kunnen laten horen en in goede harmonie kunnen demonstreren.

Om dit te bereiken is er een intensief en breed traject doorlopen waarbij er ruimte was voor uitwisseling van standpunten door onder andere de “Zaanse Dialogen”. Strategische communicatie is op elk vlak van de projectorganisatie ingezet. Hierdoor is een context ontstaan waarbij er op lokaal niveau een oplossingsrichting is ontwikkeld voor een zwaar gepolariseerde nationale discussie.

Bij het ontwikkelen van deze strategie bleken de drijfveren van de voorstanders van een traditionele Zwarte Piet verrassend overeen te komen met de argumenten van tegenstanders van een AZC in Enschede. Tijdens de presentatie zal ingegaan worden op de rol die communicatie kan spelen in het begeleiden van deze processen. Waar zit onze toegevoegde waarde en waar zijn wij van doorslaggevend belang.