Communicatie renovatie Maastunnel Rotterdam


-

Markeren en Delen

Henriette Edens

Het leek een onmogelijke opgave. Een van de belangrijkste verkeersaders in Rotterdam twee jaar lang afsluiten, daarmee verhoogt de druk op de bereikbaarheid van de toch al drukke stad. Maar in de communicatie stellen we ons ten doel om weggebruikers, bewoners en andere betrokkenen mee te nemen in het verhaal van de Maastunnel. Met een slimme, integrale aanpak veranderde het beeld van de Maastunnel en de renovatie; het werd ‘onze tunnel’. Op een enkele dag na, bleven grote verkeersinfarcten uit. De betrokkenheid van Rotterdammers bij de bouwactiviteiten groeide. Het sentiment sloeg om, er kwam begrip en zelfs trots. Met de communicatieaanpak is een community ontstaan die ‘onze tunnel’ ook de komende jaren zal blijven koesteren. Henriette Edens neemt je mee in de factoren die hebben bijgedragen aan dit succes.

De monumentale Maastunnel uit 1942 is de oudste tunnel van Nederland en was toe aan groot onderhoud. Sinds de zomer van 2017 voert de gemeente Rotterdam daarom een grootscheepse renovatie en restauratie uit. Om de Rotterdammer te betrekken bij deze impactvolle afsluiting, werd gekozen voor een communicatieaanpak met de titel ‘Onze tunnel’. Niet de gemeente staat centraal, maar de aannemer, bouwvakker, omwonenden en bedrijven in de omgeving. Zo levert iederéén een bijdrage aan het verhaal van de Maastunnel. “Wat ontzettend gaaf dat wij finalist zijn! Het is nu al geweldig dat we zo ver zijn gekomen. En winnen we de prijs, dan beschouw ik dat echt als de kroon op het werk. Een heel mooi resultaat voor Rotterdam!”, aldus Henriëtte Edens, manager Communicatie Maastunnel.

Bekijk hier de video van de opening op 19 augustus!