We zijn allemaal puber geweest, dus weet je: pubers experimenteren graag. En ze luisteren daarbij liever niet naar anderen. Als experimenteergedrag steeds meer online plaatsvindt, en dus minder controleerbaar is, wat doe je dan als ouder of als school? Of als politie? De campagne ‘Je bent één klik verwijderd van cybercrime’ van de Politie is een van de vijf finalisten voor de Galjaardprijs 2019. Kom in deze blog meer te weten over de bijzondere campagne en laat je inspireren.

Inderdaad, dit is een blog van de politie. Dat had je misschien niet direct door. En dat was precies ons uitgangspunt bij de campagne ‘Je bent één klik verwijderd van cybercrime’. Want hoe bereik je een doelgroep die niet graag door jou bereikt wilt worden? Door ‘likeable’ afzenders in te zetten, zoals influencers Marije Zuurveld, gamers en scholieren.com.

Puber van vandaag, hacker van morgen?
Dankzij de inzet van influencers en het aansluiten bij experimenteergedrag van jongeren, maakten we pubers bewust van de dunne grens tussen onschuldig en strafbaar. De bewustwording: “Wow! Ik ben echt maar één klik verwijderd van het plegen van cybercrime”, kwam binnen bij meer dan 10.000 jongeren dankzij deze gedurfde campagne. Gedurfd? Jazeker. Want alles wat de politie communiceert, ligt onder een vergrootglas. Maar dat weerhoudt ons er niet van buiten de gebaande paden te treden om een doelgroep écht te bereiken. Want we voelen ons verantwoordelijk voor onze pubers. Werkt standaard communicatie niet? Dan moeten we durven om het anders te doen.

Je bent één alinea verwijderd van tips
De campagne leidde tot discussie in de media en in de klas. En die discussie, daar ging het ons om. De influencers daagden jongeren uit en verleidden hen online nog iets verder te gaan. Bijvoorbeeld door een filmpje te posten over hoe je een vriendin kan hacken. Op deze manier kwamen de gesprekken onder jongeren op gang. Pubers experimenteren nu eenmaal, en dat moet ook, maar we moeten hen beschermen voor gedrag dat op of over het randje is. We waren er dan ook super alert op: niet met een betweterig vingertje gaan afstraffen, maar het gesprek aanwakkeren en jongeren zelf laten nadenken, op school, thuis en via sociale media.

De drie belangrijkste inzichten voor deze campagne waren:

  • Neem partners met wie je samenwerkt mee, betrek hen ook bij het vraagstuk;
  • Laat regie los, vertrouw op vakmensen;
  • Durf lef te hebben en bereid je goed voor op mogelijke scenario’s.

Galjaardprijs als pronkstuk
We zijn trots op de campagne ‘Je bent één klik verwijderd van cybercrime’ en iedereen die het mogelijk heeft gemaakt. We zijn ook trots dat Engeland en de Europese Unie onze aanpak op het netvlies hebben. En de Galjaardprijs 2019? Dat zou een prachtig stuk bewijsvoering zijn voor internationaal vervolg van de campagne. Want cybercrime stopt niet bij de landsgrens, dus onze communicatie ook niet.

De campagne ‘Je bent één klik verwijderd van cybercrime’ van de Politie maakt kans op de Galjaardprijs 2019, de prijs voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein. Op 31 oktober strijden zij voor de prijs. Wil je meer over deze campagne van de Politie horen? Meld je dan aan voor het Nationaal Congres Publieke Communicatie (PubCom19) in het Spant! in Bussum. Iedere week delen we een blog van de finalisten van de Galjaarprijs 2019.